❝I will never regret you or say I wish I never met you, because once upon a time, you were exactly what I needed..❞

#azfamily
#muhammadazzakiirr


Sunday, July 31, 2011

☪ Menu diet bulan puasa o yeahh!


Eloo eloo eloooo,,
Alhamdulillah jumpa lagi bulan yang mulia ni Bulan Ramadhan cepat je masa je masa berlalu kan rasa macam baru je raya.. :)
Malam ni da start terawih esok dah start puasa tau!
Sebelum tu nak ucap ..

Selamat datang ya Ramadhan


يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿البقرة
: ١٨٣﴾


Al Baqarah : 183
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu AGAR KAMU BERTAKWA"


Bila mula je bulan puasa,niat sampingan mesti nak diet..nak diet..walaupun kadang- kadang menjadi tapi bila dah raya,,ha engkau makan dah tak ingat berat!

Okeh entri kali ni nak share menu diet di bulan puasa...research punya research...maka ni summary untuk menu-menu diet bagi sape yang nak diet tu temasuklah saya kan,kan,kan!

Kita cuba je lah,usaha la katakan..berat badan ni pon da naik tak ingat punya..mana lah tak nya hari- hari makan malam,,lagipun makan pun dah tak teratur da..tu sebab lapar tang malam kan!

Ha ni menu untuk sahur dan berbuka;

:: Sahur ::
•Ayam dada
• Oat
• Pisang
• Madu
• Kurma
• Kismis
• Kebanyakan jenis sayur
• Peanut butter
• Minyak zaitun
• Air
*Elakkan makanan bergaram tinggi ketika sahur kerana ianya akan menyebabkan badan dehidrasi lebih cepat. Lebihkan pengambilan makanan berserat tinggi untuk menggelakkan rasa lapar sepanjang hari.

Berbuka ::
• 3 biji Kurma
• Jus buah-buahan (tanpa gula)
• Semangkuk sup sayur
• Sedikit nasi/ Nasi perang
• Tempe/ Sayur-sayuran/ Salad/ Kentang
• Ayam panggang
• Pengat pisang
• Minuman protein atau telur putih (jika merancang untuk berlatih selepas berbuka, elakkan makanan lain dahulu dan habiskan latihan 30 minit)

:: Tips- tips lain ::
Atur Menu Makan
Jaga Pola Makan
Olahraga Saat Puasa
Jangan terus Tidur Setelah Sahur
Jangan Terus Makan banyak Saat Berbuka
Hindari Minuman Dingin dan Kandungan Gula yang Tinggi


Hehe selamat mencuba buat saya dan semua yang nak mencuba..

0 LEAVE YOUR COMMENT:

❤ AZ ❤

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

❤ Our First AZ ❤

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

❦ i'll follow u ❦

Google+ Followers